Paulig ja K-ryhmä kutsuivat hyvän kahvin ystävät tekemään vastuullisia valintoja: yhteistyön tuloksena Nicaraguaan istutettiin yli 86 000 kahvi- ja varjopuuta

14.6.2022

Pauligin ja K-ryhmän yhteinen ja onnistunut vastuullisuuskampanja on edennyt kahvitiloille asti. Nicaragualaiseen Jose de la Luzin kylään on istutettu nyt 84 000 uutta kahvipuuta ja 2 000 varjopuuta. Uudet kahvipuut parantavat merkittävästi 15 tilan tuottavuutta, ja varjopuut tukevat luonnon monimuotoisuuden ylläpitämistä, parantavat maaperän laatua sekä hillitsevät eroosiota ja veden haihtumista viljelmiltä. Varjopuut toimivat myös hiilinieluina ilmastonmuutoksen torjumiseksi.

Yhteistyökampanja tukee Pauligin ja K-ryhmän vastuullisuusohjelmien ilmastotyön toteuttamista. Elintarvikealan vastuullisuuden edelläkävijänä Paulig on asettanut tieteeseen perustuvat kunnianhimoiset ilmastotavoitteet. Pauligin tavoitteena on vähentää vuoteen 2030 mennessä omien toimintojensa kasvihuonekaasupäästöjä 80 % ja arvoketjun päästöjä 50 %. Lisäksi yritys hankkii kahvipavut vain vastuullisiksi varmennetuista lähteistä ja paahtaa suomalaisten suosikkikahvit hiilineutraaleissa paahtimoissa. Paulig panostaa myös pakkauskehitykseen ja kiertotaloutta edistäviin hankkeisiin ja kierrättää yhteistyökumppaninsa kautta kahvijätteet uusiksi ainesosiksi kosmetiikkateollisuuteen ja funktionaalisia elintarvikkeita varten.

”Haluamme toimia kestävästi, hillitä ilmastonmuutosta ja kunnioittaa luonnon monimuotoisuutta. Vastuullisuushankkeidemme avulla pyrimme siihen, että kahvihetkistä pääsevät nauttimaan tulevatkin sukupolvet ja että niistä jää myös hyvä jälkimaku”, sanoo Pauligin vastuullisuus- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Lea Rankinen.

’’Vastuullisuustyömme keskiössä ovat ilmastonmuutoksen hillitseminen, luontokadon ehkäiseminen ja kestävän elämäntavan mahdollistaminen asiakkaillemme. Olemme erittäin iloisia, että K-kauppojen asiakkaat lähtivät innolla mukaan tukemaan kestävää kahvinviljelyä. Tavoitteenamme oli istuttaa 70 000 puun taimea, mutta yhteistyössä saimme yli 86 000 uutta kahvi- ja varjopuuta kahvin alkuperämaahan’’, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan vastuullisuusjohtaja Timo Jäske.

Kahvinviljelijät ovat Pauligin yhteistyöviljelijöitä. He ovat osallistuneet Merconin LIFT-ohjelmaan, jonka tavoitteena on tukea tuottajia saavuttamaan kannattavat tuotantotasot käyttämällä resurssit tehokkaasti ympäristöystävällisten ja sosiaalisesti vastuullisten viljelykäytäntöjen avulla.

”Jose de la Luzin kylän asukkaista noin 90 prosenttia saa toimeentulonsa kahvista. Haluamme kiittää suomalaisia hyvän kahvin ystäviä vastuullisista valinnoista. Uusien puiden myötä kahvitilojemme elinvoimaisuus on lisääntynyt ja tulevaisuuden satonäkymät ovat paremmat”, kertoo paikallinen kahvinviljelijä Aurelio López Pozo.

Vastuullisuustekoja voi ja kannattaa tehdä myös kotikeittiössä

Kahvintuotannossa toiseksi suurin ilmastovaikutus syntyy kahvia valmistettaessa, ja kahvihävikki muodostaa noin 13 % kotitalouksien vuosittaisesta ruokahävikistä. Suomalainen kahvinjuoja heittää siis pois lähes 2,5 litraa kahvia vuodessa. Hyödyntämällä ilmastoystävälliset kahvinvalmistusvinkit voi olla energiapihi ja vähentää merkittävästi ruokahävikkiä.

Ilmastoystävälliset kahvin valmistusvinkit:

1. Vältä hävikkiä: valmista kahvia vain sen verran kuin on juojia. Jos valmistat kerralla enemmän kahvia, kaada kahvi termoskannuun. Kahvi säilyy termarissa tuoreena puolisen tuntia. Ylijääneen kahvin voi myös pakastaa kahvijääpaloiksi, jotka sopivat kuuman kahvijuoman viilentämiseen tai nautittavaksi sellaisenaan esim. maidon kanssa. Kahvia voi lisäksi käyttää useissa erilaisissa kastikkeissa, dipeissä ja leivonnassa.

2. Säästä sähkössä: Pidä kahvinkeitin päällä vain kahvin valmistuksen ajan. Älä seisota kahvia pannulla.

3. Kierrätä kahvinpurut: kompostoi kahvipurut tai lajittele ne biojätteeseen – jos sinulla on omalla pihalla ruusupensas, voit viedä porot myös sen juurelle. Talvella kahvinpuruja voi käyttää hiekoitteena. Kahvinpurut soveltuvat myös kauneudenhoitoon, niitä voi käyttää esimerkiksi ihon kuorintaan.

4. Kahvikupin ja pannun peseminen: pese kahvikupit ja pannu tiskikoneessa, suosi täysiä koneellisia.

5. Kahvipaketista on moneksi: Kahvilaminaatti on kestävää askartelumateriaalia, ja siitä voi askarrella arjen käyttöesineitä kuten kauppakasseja, leipäkoreja, koruja tai muita koriste-esineitä. Jos et hyödynnä pakettia askartelussa, lajittele tyhjä kahvipakkaus muovinkeräykseen.

Pirjo Hästbacka
viestintäpäällikkö, Paulig

Pauligista
Paulig on perheomisteinen elintarvikeyritys, joka rakentaa uutta ja vastuullista ruokakulttuuria – sekä ihmisille että maapallolle. Pauligilta saa kaikkea maistuvaa: kahvia ja kylmiä juomia, Tex Mex- ja snacks -tuotteita, mausteita sekä kasvipohjaisia vaihtoehtoja. Yrityksen brändejä ovat Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco ja Liven. Vuonna 2021 Pauligin liikevaihto oli 966 miljoonaa euroa ja konsernin palveluksessa on noin 2 300 työntekijää 13 eri maassa. He kaikki panostavat lupaukseen ”For a life full of flavour”.
www.pauliggroup.com